Snoeien riet visvijver Wijnandsrade

Vrijdag, 16 december 2022

Op vrijdag 16 december snoeiden enkele vrijwilligers van Hengelsportvereniging Wijnandsrade het riet van de visvijver in Wijnandsrade. Dit gebeurde in samenwerking met gemeente Beekdaelen en Attender Groen. Dit was de eerste keer dat het riet werd gesnoeid na afronding van de renovatie van de gemeentelijke visvijver in 2019. Het riet groeit snel en is lastig te snoeien. Het snoeiwerk werd uitgevoerd met een tractor met maai-zuig combinatie. De maai-zuig combinatie zorgt ervoor dat het riet direct wordt opgezogen, zodat het niet in het water terecht komt en gaat rotten. De vrijwilligers zouden met waadpakken de vijver in gaan, om de snoeimachine in goede banen te leiden. Helaas was dit door de vriestemperaturen die week niet mogelijk. Walter Simons, voorzitter van Hengelsportvereniging Wijnandsrade, vertelde dat het riet is geplant om de kleine vissen in de vijver te beschermen. Zo zijn er ook draadkorven tussen het riet geplaatst om te voorkomen dat de vissen worden gegeten door de grote Canadese ganzen die vaak bij de vijver zitten. Ook zijn er al een aantal keren twee ijsvogels bij de visvijver gespot. Het onderhoud aan de vijver wordt door Hengelsportvereniging Wijnandsrade zelf georganiseerd. De visvereniging bestaat uit een hechte gemeenschap en telt tegenwoordig zo’n 100 leden. Veel vrijwilligers staan ervoor open om hun steentje bij te dragen.