H.S.V. Wijnandsrade is er ook voor de jeugd!

Hengelsportvereniging Wijnandsrade is er voor iedereen. Maar ook voor de jeugd! De jeugd heeft immers de toekomst.

Voor de jeugd proberen we ieder jaar leuke activiteiten te organiseren, activiteiten waarbij het vissen natuurlijk centraal staat.

Visexcursie 19 mei, Een geslaagde middag!

Op donderdag 19 mei heeft de eerste visexcursie plaatgevonden. Het was een geslaagde middag voor de leerlingen van groep 8 van basisschool St. Stefanus uit Wijnandsrade.

Voorafgaand aan deze excursie is er eerst een visles gegeven door Vismeester Theo Hendriks van Sportvisserij Nederland aan de leerlingen van groep 8. Tijdens deze visles kregen ze les over de vissen die voorkomen in Nederland. Over het leefmilieu en hoe ze leven.
Daarnaast werd er aandacht geschonken aan de kenmerken van vissen, en hoe je ze met behulp van een zoekkaart kunt herkennen. Ook het onthaken kwam aanbod door dit praktisch te oefenen met een kunstvis.
Tijdens deze visles waren de leerlingen al erg enthousiast. Een goede basis voor de visexcursie die er op zou volgen.

Op donderdag 19 mei was het dan zo ver. De vereniging had er voor gezorgd dat de weg langs de vijver afgesloten was voor verkeer, tenten opgezet en vlaggen opgehangen om het aan te kleden. Omstreeks 13u kwamen de kinderen van groep 8 samen met hun juf aan bij de vijver. In de tussentijd waren de hengels al opgetuigd en kregen de vrijwilligers allemaal een hesje met "Viscoach" als opschrift.

De kinderen van groep 8 werden in tweetallen opgedeeld, en iedere vrijwilliger kreeg een tweetal. Het vissen kon beginnen. Bij enkelen werd er direct na het ingooien al vis gevangen. Anderen moesten nog even geduld hebben, maar dat werd beloond. Vrijwel iedereen had wel een visje gevangen. De meeste vangsten bestonden uit voorntjes. Er werden hier en daar zelfs grotere vissen gevangen.

Na een uurtje vissen was het tijd voor een pauze. De vereniging had gezorgd voor een cupcakje en wat te drinken voor ieder kind.
Dit zorgde voor een smakelijk pauze, die werd vervolgd door weer een uurtje vissen. Om 16u was de visexcursie voorbij. Maar niet voor dat ieder kind naar
huis ging met een jaarvergunning. Zo kunnen ze dit jaar nog vaak genoeg gaan vissen.

Na afloop was er voor de vrijwilligers ook wat lekkers in de vorm van vlaai met wat drinken. Er werd nog even nagepraat en iedereen was het er over eens dat het een leuke en geslaagde dag was.